Новини

Головна Новини Професійний погляд Українська федерація убезпечення наполягає на зменшенні адміністративного навантаження на страховий ринок

Українська федерація убезпечення наполягає на зменшенні адміністративного навантаження на страховий ринок

05.02.2014
Українська федерація убезпечення

   Міністерством доходів і зборів України на офіційному веб-сайті переоприлюднено   проект наказу «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на доходи (прибутку) страховика», в якому Додаток СП “Інформація по нарахованих та отриманих сумах страхових та перестрахових платежів в розрізі страхувальників/перестрахувальників” хоча і зазнав змін, але не був виключений, як пропонувала УФУ у своїх зауваженнях під час першого оприлюднення.

   У повторно оприлюдненої редакції передбачено надання відповідної  інформації щодо страхувальників – фізичних осіб в узагальненому вигляді, при цьому залишивши обов’язок надання такої інформації щодо страхувальників – юридичних осіб в розрізі кожного страхувальника.

   За інформацією Міністерства доходів і зборів України необхідність запровадження обов’язку  надання страховиками відповідної інформації в розрізі страхувальників (перестрахувальників) - юридичних осіб   спричинена використанням страховиків у схемах ухилення від оподаткування.  

   Такі заходи, на думку Генерального директора Української федерації убезпечення – Галини Третьякової, ускладнять подання податкової звітності, потребуватимуть збільшення витрат ресурсів страховиків,  та при цьому  не зможуть в повній мірі забезпечити досягнення   поставлених цілей. «Існує загроза потрапляння страхового ринку під тотальний адміністративний контроль, що взагалі підриває основи ведення страхової справи (страхову таємницю). Сьогодні Міндоходів має весь інструментарій знищення схем, зокрема, систему отримання всієї необхідної інформації від Нацкомфінпослуг, що є профільним Регулятором страхового сектору. УФУ не бачить логічних причин впровадження збору інформації в таких обсягах, більше того, Податковий кодекс (статі 48 та 46) взагалі не дає право міністерству перебирати на себе такі права. Навіщо і кому потрібен цей тиск в умовах недостатнього стимулювання розвитку страхового сектору – зрозуміти важко, якщо керуватись державницькими мотиваціями» – зазначила Галина Третьякова.  

    Слід зазначити, що рішення проблеми використання страховиків у схемах уникнення від оподаткування («схемне» страхування) було знайдено в  податковому законодавстві шляхом застосування не адміністративних, а   економічних  методів. Ці методи полягали у запровадженні з квітня 2011 року системи оподаткування страховика за принципом «3% від страхового платежу». За результатами діяльності страховиків у 2012 році експертами ринку було констатовано, що обсяги «схемного» страхування зменшилися майже до «0», що опосередковано можна відстежити за показником обсягів внутрішнього перестрахування, яке зменшилось протягом 2011 - 2012 років майже у 6 разів.

   З 01.01.2013 року за ініціативою  народних депутатів (проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України  щодо врегулювання окремих питань оподаткування» (р. № 11005)) без жодного заперечення з боку органів державної влади (Міндоходів, Мінфіну, Нацкомфінпослуг тощо)  система оподаткування страховика була змінена  та почав діяти принцип "3% від страхових платежів за вирахуванням внутрішнього перестрахування", що зменшило базу оподаткування страховика на розмір внесків іншому страховику-резиденту на перестрахування.

    Вважаючи, що зазначені законодавчі ініціативи спотворюють  систему  класичного страхування та «розкривають двері» для «схемного» страхування,  УФУ зверталась до Президента України В.Ф.Януковича з листом щодо стурбованості страховиків стосовно створення умов для ухилення від оподаткування.

   На сьогодні можна констатувати, що у зв’язку із зазначеними змінами, ми знову повернулися до значних обсягів «схемного» страхування, про що говорить зростання майже у 5 разів обсягів внутрішнього перестрахування у 2013 році. На фоні кризи класичного страхування виглядають фантастично показники зростання за деякими видами страхування, що можуть використовуватися у «схемному» ухиленні від оподаткування. Водночас, надходження до бюджету за рахунок 3%-податку на доходи страховика суттєво зменшились.

    Українська федерація убезпечення вдруге звернулась до органів влади та міжнародних експертів з пропозицією щодо виключення з проекту Податкової декларації з податку на доходи (прибуток) страховика Додатку СП “Інформація по нарахованих та отриманих сумах страхових та перестрахових платежів в розрізі страхувальників/перестрахувальників”.

    Окрім цього запропоновано, при внесенні змін до податкового законодавства, з метою унеможливлення використання страховиків у схемах ухилення від оподаткування більше уваги приділити економічним, а не адміністративним методам.

КОМЕНТАРІ (0)