Новини

Головна Новини Новини Федерації Андрій Перетяжко: «У Національного банку є продуктивний діалог зі страховиками»

Андрій Перетяжко: «У Національного банку є продуктивний діалог зі страховиками»

01.01.2020
Глава страхової компанії ARX – про підсумки 2019 року для страхової галузі, реформу системи нагляду та плани на майбутнє

Український фінансовий сектор у 2019 році б'є рекорди. Банки за 9 місяців отримали рекордний прибуток, який у порівнянні з аналогічним періодом 2018 року зріс у 4,4 рази, а страховики зібрали майже на 20% більше, ніж у січні-вересні 2018 року, премій. Причому, ростуть практично всі без винятку сегменти. Й автострахування, і ДМС, і страхування майна, і страхування життя. На 2020 рік страхові компанії знову запаслися оптимізмом, і сподіваються зберегти темпи зростання як у році, що минає.

Про те, які чинники стали драйверами страхового ринку в 2019 році, про реформу системи нагляду, а також про підсумки ребрендингу та плани на найближче майбутнє в інтерв'ю Mind розповів глава страхової компанії ARX Андрій Перетяжко.

 

– Чим запам'ятається 2019 рік страховому ринку?

– Рік, що минає – знаковий і позитивний. По-перше, можна точно сказати, що в класичному страхуванні намітився стійкий ріст. По-друге, 2019 рік став початком серйозної реформи нагляду завдяки прийняттю закону «про спліт», який однозначно дасть новий відлік для страхового ринку. Так само, як це сталося свого часу й у банківському секторі.

– Якою буде динаміка ринку в наступному році, вже можна дати прогноз?

– Якщо на початку 2019 року ми припускали, що за рік класичний ринок виросте на 17-18%, то зараз можна говорити про зростання на рівні 20%. На тлі серйозного зміцнення гривні та річної інфляції у межах 5% – це дуже позитивний сигнал. Ми очікуємо, що у 2020 році ринок продемонструє співставне зростання.

– А якщо говорити про приріст премій за видами страхування?

– Ростуть усі ключові сегменти. В автострахуванні лідер – КАСКО. Зростання в цьому виді страхування свідчить про поліпшення купівельної спроможності населення. При цьому збільшується як середня вартість застрахованого транспортного засобу, так і відповідно середня премія за КАСКО, яка становить 25-30 тис грн. Крім того, премії від фізосіб зростають швидше, ніж від юросіб. У ОСЦПВ теж позитивна динаміка. І якщо кількість застрахованих збільшилася на кілька відсотків, то вартість поліса змінилася істотно. Суми виплат стають більшими, зростає частота страхових випадків і страховики для того, щоб утримувати прийнятний рівень збитковості, продовжують піднімати ціни на поліси ОСЦПВ.

– До речі, а з чим пов'язане зростання сегменту ДМС за 9 місяців 2019 року більш ніж на 40% (дані Нацкомфінпослуг – Mind)?

– Зростання в добровільному медичному страхуванні феноменальне. За рік сегмент, швидше за все, додасть ще 35-40%. Ми пояснюємо це тим, що бізнес прагне покращувати наповнення соціальних пакетів для своїх співробітників, і включає до них ДМС як обов'язковий елемент мотивації й утримання цінного персоналу. До того ж, у багатьох галузях є кадрові проблеми, в тому числі через трудову міграцію. Конкуренція за фахівців стає жорсткішою, і чимало компаній, які раніше на медстрахування не звертали увагу, тепер активно укладають зі страховиками договори. В тому числі, до ДМС повертаються й ті клієнти, які під час кризи відмовилися від нього в рамках оптимізації витрат. Другий фактор росту – це інфляція, яка в медицині вище, ніж середня інфляція в країні. Зростають зарплати медперсоналу, оренда приміщень, витрати на закупівлю обладнання, що відбивається на вартості послуг клінік (у першу чергу приватних) і впливає на ціну ДМС. Тобто ми бачимо і кількісне, і цінове зростання.

– Страхування медичних витрат за 9 місяців 2019 року взагалі зросло майже на 60%. Завдяки чому?

– Це туристичне страхування. Зростання в цьому сегменті пояснити дуже просто. Воно є наслідком збільшення на 30% туристичного потоку з України, як за рахунок організованого, так і неорганізованого туризму. Внесок у розвиток цього сегменту роблять і трудові мігранти, які виїжджають на тимчасову роботу до країн Європи. Причому, впровадження безвізового режиму, всупереч деяким побоюванням, не призвело до падіння продажів турстраховок. А якраз навпаки. Свідомість населення на досить високому рівні, і туристи воліють витратити 10 євро на поліс, щоб у разі проблем зі здоров'ям не платити сотні та тисячі євро за лікування в иншій країні.

– Відчутна динаміка в сфері страхування від вогневих ризиків, ризиків стихійних явищ і страхування майна. Вона якось корелює з великими збитками, з якими зіткнувся український бізнес у 2018-2019 роках?

– Складно аналізувати страхування майна юридичних осіб, тому що цей вид часто використовується для оптимізації оподаткування. Якщо говорити про класичне страхування майна підприємств, то кількість великих збитків (від 50 млн грн і більше) за останні роки дійсно зросла. До того ж західні перестрахувальники почали піднімати тарифи для українських компаній. Все це вже найближчим часом може вплинути на кінцеву вартість майнового страхування.

– Які тренди переважають у продуктовій лінійці страховиків? Це тільки «класика» чи все ж з'являються нові програми?

– Ринок розвивається не тільки в напрямку традиційних сегментів і продуктів. Страховики все частіше експериментують, народжуються нові ніші, продукти та канали збуту. Як приклад – страхування портативної електроніки, насамперед смартфонів. Років п'ять тому такого виду в Україні в принципі не існувало. Активно ростуть сегменти міні-КАСКО та страхування майна фізосіб, які можна придбати онлайн, без огляду предметів страхування. А також завдяки Інтернету з'являються такі екзотичні пропозиції, як страхування від затримки рейсу.

– Закон про спліт прийнятий і підписаний президентом. Що далі?

– У Національного банку є продуктивний діалог зі страховиками, і він розробляє подальший план дій. НБУ однозначно хоче зробити страховий ринок більш прозорим і платоспроможним. Перші три пріоритети, які озвучив Нацбанк – обов'язкове розкриття інформації про реальних власників страхових компаній, посилення вимог до забезпеченості страховиків коштами для виконання зобов'язань, фінансовий моніторинг, спрямований на ліквідацію нестрахових операцій на страховому ринку. А значить, у 2020 році однозначно відбудеться скорочення числа гравців, які страховим бізнесом, як таким, не займаються або компаній, які знаходяться у «сплячому» режимі.

– У чому відмінність НБУ як регулятора від Нацкомфінпослуг?

– Нацбанк однозначно має більші законодавчі повноваження, і має набагато більше матеріально-технічних можливостей. У той же час, Нацкомфінпослуг за останній час істотно поліпшила нормативно-правову базу для якісного регулювання страхового ринку. Тому ми розраховуємо, що процес очищення від негативних явищ з початком роботи НБУ як регулятора значно прискориться.

– Скільки часу потрібно для того, щоб ринок отримав нову систему нагляду?

– На цю реформу може піти півтора-два роки. Після неї регулятор зможе заявити про те, що він упевнений в платоспроможності страхових компаній і у нього є достатня кількість інструментів для поточного контролю стану страховиків, що залишилися на ринку, щоб не допустити погіршення їхньої платоспроможності та банкрутства. Крім цього, акціонери та менеджери компаній, які сприяли їхньому руйнуванню та виведенню з них активів, неминуче понесуть відповідальність, аж до кримінальної. Це означає, що всі компанії будуть працювати в рівних умовах, а головними способами боротьби за клієнта стане надійність і якість обслуговування, найкращі послуги за конкурентною ціною.

– Як зміниться розстановка сил на ринку, в тому числі у зв'язку з реформою нагляду?

– Концентрація однозначно буде посилюватися. Вже зараз 100 компаній з 211 зареєстрованих акумулюють 98% премій. Усі инші компанії – просто ліцензії, за якими немає реального бізнесу. І вони будуть змушені піти, оскільки їхні власники явно не готові дотримуватися вимог до капіталу, до резервів і витримувати инші нормативи. Втім, першу сотню теж залишить частина компаній. Головне, щоб під час їхнього відходу з ринку не постраждали клієнти.

– У 2019 ARX змінила акціонерів. Як ця подія вплинула на компанію?

– Для нас 2019 рік – це дійсно важлива дата, своєрідний рубіж. По-перше, компанія святкує 25-річний ювілей. По-друге, у нас з'явилися нові власники. Так, це стало для ARX певним стресом. Але я вважаю, що будь-які зміни та струси йдуть бізнесу на користь. І зараз ми відчуваємо себе дуже комфортно та впевнено. Тому що компанія в результаті отримала ідеальних акціонерів. Це міжнародна страхова група Fairfax, яка сповідує децентралізований підхід до ведення бізнесу, та Європейський банк реконструкції та розвитку, який у листопаді придбав 30% акцій ARX. З одного боку, ми маємо підтримку від професійних інвесторів, стратегів, з иншого – у нас є можливість швидко та самостійно розвиватися, враховуючи реалії українського ринку.

– А результати ребрендингу, вони виправдали ваші очікування?

– Ми «плекали» попередній бренд 12 років. І коли влітку ми виходили на ринок з новим ім'ям, то, чесно кажучи, переживали. Але ребрендинг пройшов дуже вдало. Ми отримали позитивну реакцію від клієнтів, партнерів, і співробітників. Незважаючи на зміну імені, компанія в ході ребрендингу продовжувала зростати, збільшувати число клієнтів і партнерів.

– Якщо оперувати цифрами, то з якими показниками ARX завершує 2019 рік?

– Прибутковість наших операцій у 2019 році досягла рекордного з 2007 року значення, а приріст премій за рік перевищить середньоринковий показник і складе 21-22% для ARX і майже 90% для ARX Life. ARX залишається лідером за страховими платежами, та утримує дуже високий рівень задоволеності клієнтів. Наприклад, в автострахуванні він становить 92-93% або 4,7 бали з 5 можливих. Що ще важливо, наше внутрішнє опитування, яке ми регулярно проводимо, показало: задоволеність і залученість співробітників до кінця 2019 року відчутно зросла. Співробітники вірять у компанію, в її стратегію та задоволені роботою в ній. Крім того, ми вже довгі роки є найбільшим платником податків серед українських страхових компаній. А рівень податкового навантаження – найвищий на ринку. І в цьому ми також бачимо свою важливу роль.

– Які завдання компанія ставить собі на 2020 рік?

– Стратегія компанії та підходи до ведення бізнесу залишаються незмінними вже більше 10 років. Ця стратегія показала свою ефективність. Вона полягає в тому, щоб ARX займала місце в топ-3 найбільших страховиків, у фокусі на високому рівні сервісу та на якісному андеррайтингу. При цьому, ми консервативні у ставленні до ризиків. Як показує міжнародний досвід і поточні тренди в Україні, інвестдохід може падати, і падати відчутно. Страхова компанія повинна вміти заробляти за рахунок страхової діяльності. Тому ми ставимо перед собою мету, щоб кожна лінія бізнесу, кожен продукт був прибутковим. Ну і звичайно, в 2020 році ми будемо приділяти велику увагу нашій улюбленій справі – інноваціям, а наш портфель проєктів, нових продуктів і послуг істотно збільшиться.


 

КОМЕНТАРІ (0)