Новини

Головна Новини Новини Федерації Олександр Завада - "У влади є можливість спиратися на здорові сили на страховому ринку"

Олександр Завада - "У влади є можливість спиратися на здорові сили на страховому ринку"

16.08.2011

— Олександре Леонідовичу, розкажіть, будь ласка, про створення Української федерації убезпечення. Кому належала ініціатива, якою була мета?

 — Ініціатива створення федерації належала страховикам, які прагнули реальних змін і були не задоволені станом, у якому перебував і, на жаль, перебуває сьогодні страховий ринок. Це невдоволення наростало впродовж останніх 3-5 років, і в певний момент, його рівень перевищив природню інертність. Ситуація вимагала активних дій, використання серйозних професійних напрацювань і виділення відповідних ресурсів,  переходу від декларацій до реальних справ.

Найголовнішою метою створення федерації є сприяння розвитку класичного страхування, пов’язаного виключно з професійною діяльністю. Не дивлячись на те, що законодавчого визначення класичного страхування немає, в нашому, та й загальноприйнятому розумінні — це прийняття страховиком ризику на ринкових умовах. Іншими словами, страховик бере на себе зобов’язання здійснити відшкодування; бере за це плату, яка, відповідає розміру ризику; він має реальні наміри здійснити таке страхування без будь-яких фіктивних чи схемних умов, податкового арбітражу та ін.

 — Які страхові компанії увійшли до складу федерації, які умови членства у Федерації?

 Спочатку до УФУ увійшло десять страхових компаній, сьогодні федерація об’єднує 19 провідних компаній, які працюють на класичному страховому ринку України, а саме: НАСК «Оранта», ПрАТ «АСК «ІНГО Україна», АТ «Страхова Група «ТАС» (приватне), ПАТ «УСК «Гарант-Авто», ПАТ «СК «Універсальна», ЗАТ «СК «АХА Страхування», ПрАТ «Європейське туристичне страхування», АТ «СК «Оранта-життя», ПАТ «СК «Життя та пенсія», ПАТ «СК «Українська страхова група», ЗАТ «СК «Європейський страховий альянс», ТДВ «Альянс Україна», ПрАТ СК "К'Ю БІ І Україна", ПрАТ «АСК «ІНГО Україна Життя», ПрАТ «Фідем Лайф», ПрАТ «СК «Дженералі Страхування Життя», ПрАТ «СК «Кардіф», ПрАТ «УІСК «Інвестсервіс», ПрАТ «Страхова компанія СЕБ Лайф Юкрейн» та Представництво «АОН ФІНЛЕНД Оі».

Членство у федерації передбачає дві ключові умови: здійснення класичного страхування і добра ділова репутація керівників та, відповідно, страхових компаній. До уваги беруться не кількісні показники, а якісні. У складі УФУ є компанії різного масштабу, але зі спільним інтересами та баченням майбутнього страхового ринку. Це прозорий, платоспроможний, конкурентоспроможний страховий ринок. На такому ринку знайдеться місце всім компаніям, енергія яких налаштована на професійну діяльність.

Оскільки, будь-які формальні вимоги мають свої недоліки, для набуття членства в УФУ потрібні рекомендації членів, що дуже важливо. Адже мова йде про об’єднання однодумців, а рекомендації дозволяють одразу виявити наявність будь-яких протиріч. І це не формальний атрибут. Крім цього, для набуття членства компанії мають не лише отримати підтримку більшості, але й щодо них не повинно бути застосовано право вето. Тобто рекомендації і право вето убезпечують УФУ від серйозних внутрішніх конфліктів.

 — Хто входить до «команди» УФУ?

 — По-перше, це керівники компаній, більшість з яких працює на ринку вже тривалий час. Вони знані, неодноразово займали найвищі місця у рейтингах, це люди, які мають особистий авторитет на страховому ринку. По-друге, це члени комітетів УФУ – фахівці компаній за різними напрямками. По-третє, це працівники дирекції, що так само складається з людей, які не новачки на страховому ринку і мають досвід роботи на державних посадах і на керівних посадах у страхових компаніях. Таким чином, ми маємо поєднання бізнесового досвіду і досвіду роботи на державній службі.

Від самого початку діяльності ми дотримуємося принципу рівновіддаленості дирекції від страховиків. Пропозиції щодо складу дирекції подаються різними страховиками, але, в першу чергу, з огляду на те, щоб президент, генеральний директор, заступники генерального директора були з різних сфер, не пов’язаних між собою тривалими стосунками. Це робиться для того, щоб наша команда збалансовано працювала виключно в інтересах справи без домінування чиєїсь однієї думки. Це дуже важливо для прозорості діяльності федерації,  в основі якої вироблення і відстоювання спільної позиції. Тому, якщо оперувати поняттям "команда", то в ній дуже сильні особистості, професіонали, об’єднані спільною метою.

 

 — Як будується лобістська, інформаційна діяльність і PR?

 Головний напрямок — це розроблення правових актів і сприяння їх прийняттю. Всі основні ініціативи УФУ оприлюднюються. Ми дуже серйозно підійшли до створення нашого сайту і вважаємо його інструментом комунікації з суспільством. Сайт дає повну інформацію про діяльність федерації. Ми намагаємося не просто інформувати про нашу діяльність, а й надавати суспільству важливу інформацію для того, щоб мислячі люди могли приймати для себе ті чи інші рішення чи робити певні висновки. Дуже важливо не нав’язувати суспільству свою думку, а намагатися забезпечити необхідною інформацією.

 — Яким чином налагоджуєте співпрацю зі страховими компаніями — учасниками УФУ?

 Наша взаємодія багаторівнева, вона включає двосторонні консультації чи допомогу у вирішенні тих чи інших проблем. Наприклад, якщо виникає серйозна проблема, то страховики можуть на прес-конференції заявити свій протест проти утисків члена федерації. А робочий механізм співпраці – це комітети, у них відбувається обговорення тих чи інших рішень, які приймаються органами управління. Це дозволяє утримувати необхідний професійний рівень. Дуже важливими є консультації керівників компаній, тому що деякі питання стосуються рівня експертів, а інші – керівників. Ми проводимо серйозні консультації на обох рівнях.

Остаточні ж рішення з ключових питань – це вже компетенція Президії і Загальних Зборів.

 — Які переваги членства у вашій федерації перед іншими професійними об’єднаннями?

 —На мою думку, "відчуття ліктя", взаємопідтримка, професійний діалог на високому рівні, вироблення спільної позиції щодо вирішення як поточних так і стратегічних питань розвитку страхового ринку, можливість вплинути на процеси, які відбуваються у державі і стосуються страхування – це ті найголовніші цінності, які мотивують страховиків щодо членства у федерації.

Кожен з наших членів розуміє, що рішення та ініціативи федерації спрямовані в майбутнє,  відповідають європейським принципам, і в кінцевому рахунку призведуть до того, що всі члени федерації зможуть здійснювати повноцінну діяльність і мати можливість реалізувати свій потенціал.

 — Що для Вас важливіше: збільшення членства чи жорсткіші вимоги до вступаючих до складу УФУ?

 — Минулого року чисельність федерації зросла удвічі. Безумовно, це збільшило і навантаження на виконавчий орган. Але, з іншого боку, зміцнило федерацію у суспільному плані, надало більшої вагомості пропозиціям, оскільки вони спираються на думку переважної частини класичного ринку страхування.

Ми не переслідуємо мету збільшити членство будь-якою ціною і ніколи не відступаємо від основоположних принципів, які лягли в основу створення федерації.

Сьогодні частка членів УФУ перевищує 50 %. Ми вітаємо кожного страховика, який для себе прийняв рішення приєднатися до колективу однодумців і взяти участь у розбудові власного професійного дому. Разом з тим, якщо існують неантагоністичні суперечності між тими, хто планує вступати, і членами УФУ, то ми намагаємося такі суперечності розв’язувати йдучи на всі прийнятні компроміси. Якщо ж мова йде про антагоністичні суперечності, то вони не можуть бути розв’язані апріорі, від своїх принципів ми відступитися не можемо, і повторювати помилки минулого теж не будемо.

 — Ваші стосунки з іншими об'єднаннями страховиків. Плюси і мінуси присутності на ринку трьох професійних об'єднань.

 Наша Федерація не конкурує, ми лише робимо свою справу. Відповідно, в усіх випадках, коли нам вдається виробити спільну позицію, ми, як кажуть, з відкритим забралом ідемо на співпрацю. Таких прикладів є багато: і стосовно Податкового кодексу, і об’єднання зусиль у Моторному бюро для запровадження системи фінансового моніторингу за станом страховиків — членів бюро, і переліцензування страховиків, і багато інших, де ми демонстрували нашу готовність до співпраці. Більше того, ми ініціювали меморандум про співробітництво між об’єднаннями страховиків (щоправда, не з нашої вини його не було підписано). Тому, на мій погляд, у присутності на страховому ринку трьох професійних об’єднань переважають плюси. Мінус у тому, що у органів влади завжди є можливість використати давно відомий принцип "розділяй і владарюй". Проте головний позитив у тому, що чітко виражені непоєднувані інтереси тих чи інших груп страховиків. Якщо на ринку присутнє одне об’єднання, як це було колись, в такому разі кожна група тихо лобіює свої інтереси і таке об’єднання є віртуальним. А за наявності кількох об’єднань всі інтереси чітко висловлено, суспільство може зорієнтуватися. І найголовніше — ми не витрачаємо час на безплідні дискусії при виробленні позиції і розробленні наших рішень, наш ресурс використовується ефективно. Ми працюємо в колі однодумців, випрацьовуємо свою позицію щодо того чи іншого документу, тієї чи іншої ситуації, а потім проводимо консультації з колегами з інших об'єднань. Ми ніколи не відступаємо від своїх позицій, але якщо є можливість іти на компроміс, не порушуючи засадничих речей, ми це завжди робимо, і саме це дозволяє чітко витримувати встановлену "планку".

Таким чином у влади є можливість спиратися на здорові сили на страховому ринку, щоб швидше рухатися вперед. Або ж навпаки, спиратися на тих, хто намагається "законсервувати" ситуацію.

 — Діяльність федерації в кризових умовах: чи були зміщені акценти і в якому напрямі?

— Безумовно, криза вплинула на діяльність членів УФУ. Рішення про створення федерації було прийняте влітку 2008 року, коли про кризу ще практично ніхто не говорив, а реєстрація проходила у період, коли криза вже почала поширюватися. Тому довелося частину ресурсу витрачати спочатку на розроблення пропозицій і заходів щодо недопущення кризи, пом’якшення її наслідків, а зараз — і щодо подолання кризи. Частину зусиль було спрямовано на вирішення питань з депозитами, розміщеними страховиками у проблемних банках. Оскільки це кошти страхових резервів, їх замороження призвело до втрати ліквідності багатьма страховиками. Але при цьому ми все одно не "зациклилися" на кризі, розуміючи, що вона мине. Криза допомогла у сприйнятті того, що раніше не сприймалося суспільством та страховим співтовариством, наприклад, щодо необхідності більш суворих вимог до платоспроможності, прозорості, якості страхових послуг. Це навіть полегшило прийняття деяких рішень.

 — Які напрями роботи, окрім лобіювання, реалізує ваше об'єднання (сервісні центри, семінари, юридична допомога, передліцензійна підготовка документів тощо)?

 — Основні напрямки нашої діяльності затверджені загальними зборами, і в першу чергу — це розроблення проектів Законів, на базі яких буде діяти страховий ринок України протягом найближчих років.

Окремими з перелічених Вами  повноважень наділяються саморегулівні організації. На страховому ж ринку немає СРО, яка б мала відповідний статус. Не маючи повноважень, отриманих від держави, водночас ми здійснюємо значний обсяг роботи щодо саморегулювання відповідно до повноважень, делегованих страховиками — членами федерації. Зокрема, ми проводимо велику аналітичну роботу щодо аналізу звітності, яку надають нам страховики. УФУ отримує інформацію не тільки щоквартально, в обсязі, яка надається Держфінпослуг, а й за власними формами – помісячно. Ця інформація дозволяє нам відслідковувати тенденції на ринку і значно раніше реагувати на зміну ситуації.

Крім того, УФУ здійснює щоквартальне прогнозування розвитку страхового ринку, що допомагає страховикам формувати власні бізнес-стратегії. Наприклад, на поточний рік ми прогнозуємо приріст класичного страхового ринку близько 5 %, що вдвічі нижче за рівень інфляції, прогнозований урядом. Це означає, що, не дивлячись на номінальний приріст в цілому, говорити про впевнений вихід з кризи передчасно.

До інших саморегулівних повноважень можна віднести також вироблення стандартів врегулювання збитків, встановлення спільно з Українським кредитно-банківським союзом правил співробітництва страховиків та банків, запровадження спільно з Всеукраїнською асоціацією імпортерів і дилерів механізму взаємодії страховиків та учасників автомобільного ринку з метою підвищення якості послуг ремонту застрахованих автомобілів, розгляд скарг клієнтів на дії  членів УФУ.

 — Взаємодія УФУ з регулятором. Яких змін чекає страховий ринок? Що, на вашу думку, перешкоджає повноцінному розвитку ринків фінансових послуг? Наведіть, будь ласка, позитивні приклади, коли регулятор сприяє розвитку ринку, і негативні — коли йде зворотній процес.

 — Повноцінному розвитку ринку перешкоджає неефективне державне регулювання і нагляд. На сьогодні ситуація порівняно з минулим роком "заморожена": гірше не стало, проте і руху вперед ми не бачимо.

Стосовно ж самого поняття «регулятор», то УФУ "пропонує розділити поняття "орган регулювання" і "орган нагляду", розуміючи, що регулювання — це встановлення правил гри, а нагляд — це контроль за їх дотриманням. На нашу думку, не може єдиний орган і встановлювати правила, і контролювати їх виконання. Одночасно ми пропонуємо посилити інституційну спроможність органу нагляду, його незалежність. Зокрема, цьому сприятиме прийняття відповідного Закону, який за поданням Президента України зараз опрацьовується у Верховній Раді. Згідно з новою Конституцією, органи нагляду мають бути переведені в юрисдикцію Президента. Це суттєво підвищить статус органів нагляду і, зокрема, Держфінпослуг. Крім того, після такого "перезавантаження", орган нагляду повинен  набути  достатніх для здійснення ефективного нагляду ресурсів та повноважень, в тому числі й високопрофесійний склад. Реалізація ж державної фінансової політики  вже сьогодні покладена на Міністерство фінансів, яке може цілком виконувати й повноваження щодо регулювання. Вироблення і реалізація політики у будь-якій сфері— це політична діяльність, і її має здійснювати Кабінет Міністрів та уповноважений ним орган. У результаті матимемо збалансовану систему: незалежний високий статус органу нагляду, забезпеченого ресурсами і кадрами, та відповідна державна політика, спрямована на підвищення ролі страхування і використання суспільством всіх переваг такого стану речей. Саме такі зміни ми пропонуємо і будемо активно їх домагатися. Тому що на тій основі, на якій сьогодні працює Держфінпослуг, ефективна повноцінна робота практично неможлива.

Останню тезу наочно підтверджує ситуація з переглядом лімітів відповідальності, базового платежу та коригуючих коефіцієнтів за договорами обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. З одного боку зросла соціальна спрямованість цього виду страхування внаслідок підвищення лімітів відповідальності, підвищилися вимоги до страховиків, вартість страхування була приведена у відповідність до реальних умов.  Проте через безконтрольний та нічим не обмежений демпінг, який по суті повністю нівелював позитивний ефект цього рішення, ризики банкрутства у зв’язку з його прийняттям ще більше зросли. Страховики, які працюють з дотриманням всіх встановлених правил страхової діяльності, опинилися двічі в невигідному становищі: через недобросовісну цінову конкуренцію, яка знаходиться за межами дозволеної законом вартості полісу та призводить до перерозподілу ринку на користь завідомо неплатоспроможних компаній, а також через велику загрозу нових банкрутств на цьому ринку та значних виплат з гарантійного фонду МТСБУ.

  — Якими були початок діяльності УФУ, перші результативні кроки та основні напрямки діяльності?

 — Асоціацію «Українська федерація убезпечення» створено наприкінці 2008 року. Фактично ми відпрацювали повних два роки. Важливо, що діяльність нашої федерації будується на чітко визначених пріоритетах. Щороку загальні збори затверджують основні напрямки роботи, а Президія – план роботи на весь рік, на яких і концентруються усі ресурси. А підсумки діяльності федерації ми розглядаємо щомісяця.

З появою УФУ тема розвитку класичного страхування і заходів, які б забезпечили рух у цьому напрямку, набула нового звучання. Ми називаємо речі своїми іменами. Відповідно кожен проект нормативно-правового акту ретельно аналізується на предмет його впливу на класичне страхування. Щодо кожного з таких документів висловлюється чітка позиція з конкретними зауваженнями, і навіть в тому разі, якщо це комусь не подобається чи навіть загрожує зворотною негативною реакцією.

Проголосивши основні напрямки діяльності, ми напрацювали чіткі конкретні документи, які бути надіслано на розгляд рівні до  Верховної Ради, Кабінету Міністрів, органу нагляду чи міністерств та відомств. Для прикладу можу навести напрацьований УФУ пакет документів щодо агрострахування, включаючи проект концепції, проект Закону з пропозиціями на друге читання, проект установчих документів про створення об’єднання страховиків, які спеціалізуються на агрострахуванні, і фінансову модель.

Інший приклад – пропозиції УФУ щодо оновлення профільного законодавства про страхування, проект Закону щодо оздоровлення страхового ринку, подолання наслідків кризи. Зараз ми працюємо над новою редакцією "Закону про страхування" і завершили роботу над проектом Стратегії розвитку страхового ринку на 2011-2020 роки, яку винесено на широке обговорення. Саме робота над Стратегією дозволила нам уточнити підходи до багатьох проблем, виявити недоліки в організації роботи з державного регулювання, нагляду і розвитку страхового ринку та визначити шляхи їх подолання.

Під час роботи над Податковим кодексом УФУ послідовно готувала пропозиції до всіх п’яти редакцій, ця робота була скоординована з іншими об’єднаннями страховиків, вона триває і зараз. Як наслідок, нам вдалося спільними зусиллями відстояти більш-менш пристойні правила оподаткування. Звичайно, є проблеми, які потребують вирішення, але порівняно із загрозами, які були раніше, ситуація є прийнятною.

Також Федерацією підготовлено конкретні комплексні пропозиції щодо законопроекту з пенсійної реформи, який наразі розглядається у Верховній Раді. Пропозиції УФУ є ринково орієнтованими, забезпечують більш ефективну систему пенсійного забезпечення і досягнення ефекту синергії, коли пенсійна реформа вирішує завдання не тільки суто пенсійного забезпечення, але завдяки їй знижується ціна такого забезпечення, а суспільство отримує можливість максимально ефективно використати той ресурс, який воно отримує в результаті розвитку системи пенсійного забезпечення. Це у першу чергу стосується довгострокового страхування життя і використання інфраструктури, яку страховики життя на сьогодні уже створили.

  УФУ підготовлено пропозиції та зауваження до відповідного законопроекту, зокрема УФУ наполягає на більш широкому залученні страховиків життя до розбудови другого і третього рівня пенсійного забезпечення.  Крім цього у 2010 році Українською федерацією убезпечення підписано Договір про співробітництво з Українською асоціацією інвестиційного бізнесу, метою якого зокрема є впровадження в Україні другого рівня пенсійної реформи за участю страховиків життя у якості адміністраторів відкритих НПФ, одноосібними власниками яких вони є.

Також, актуальними є питання розкриття інформації страховиками, удосконалення відносин страховиків і банків, підвищення прозорості та передбачуваності нагляду та багато іншого.

Деякі з цих питань, на сьогодні, це вже питання не страхового ринку, а стратегічних реформ, які перебувають на контролі у Президента країни.

Ринок потребує затвердження стратегії розвитку страхування на найближчі 10 років, оскільки структурні зміни на страховому ринку потребують часу, залучення капіталу, нових технологій, у тому числі і інформаційних, та структурної перебудови галузі. А така робота має вестись на основі серйозного документа.

Якщо влада і ринок спрямують максимум зусиль на цивілізований розвиток страхового ринку, то протягом найближчих десяти років частка страхування у ВВП збільшиться в рази. За нашими оцінками, до 5% ВВП. А це — інвестиції у вітчизняну економіку в розмірі щонайменше 80 млрд. грн., з яких 30 млрд. грн. — довгострокові. А найголовніше-суспільство, економіка, окреме підприємство чи  домогосподарство отримають повноцінну можливість захистити свої майнові інтереси від найнесприятливіших подій.

КОМЕНТАРІ (0)